Egoforedrag Øyvin Bogfjellmo

Den 20. april ble vi litt bedre kjent med vårt nyeste medlem da Øyvin Bogfjellmo holdt egoforedrag. Han er født i Mosjøen i 1949 som eldst av 5 søsken og vokste opp på Trofors. Etter folkeskole og framhaldsskole ble det Mosjøen kommunale høyere allmennskole før turen gikk til Trondheim ingeniørskole. I 1972 avtjente Øyvin militærtjeneste i ingeniørvåpenet. I 1986 tok ha delstudier i økonomi, administrasjon og ledelse.


Han har hatt en allsidig yrkeskarriere. Etter diverse sommerjobber i trevarefabrikk, kommune, NSB og bygningsfirma ble første ordinære jobben i Forsvarets bygningstjeneste. I 1972-75 jobbet Øyvin i teknisk etat i Lierne kommune. I 1975 kom han til Steinkjer og har siden stort sett hatt sin arbeidsplass her. Først hos VVA-prosjekt og så i NBBL fra 1979 til 1992. Da gjorde han mange oppdrag for Steinkjer tomteselskap.  Fra 1992 til 2021 har Øyvin vært prosjektleder og daglig leder i NT Utbygging AS. Han har vært sentral i utvikling, regulering og utbygging av flere boligprosjekt i Steinkjer og omegn. Her nevnes Søndre Egge, Vellamelen, Skarpnes, Steinvika terrasse, Nedre Sannan, Steinkjer sykehjem og Frøsetåsen I og II. Også nye skolebygg i Beitstad, Byafossen og Kvam var Øyvin sterkt medvirkende i planlegging og gjennomføring av. I sin gjennomgang av de mange prosjektene og arbeidsoppgavene krydret han med artige og interessante opplevelser.

Han reflekterte over at han som norsk statsborger ble født med toppgevinsten i LOTTO i handa. Som etterkrigsgenerasjon og «sekstiåtter» har han fått med seg tidenes største kontinuerlige tekniske, privat- og sosialøkonomiske utvikling og framgang i «verdens rikeste land».

Øyvin bor i Søndre Egge med kona. De har 3 barn og 4 barnebarn hvorav flere er bosatt i Trondheim. Dette sammen med fritidsbolig ved Majavatn og på Frosta har gitt nok av gjøremål også på fritiden og nå i pensjonisttilværelsen. Han har vært sterkt engasjert i Egge il og Steinkjer skiklubb med oppfølging av barna i oppveksten. Nå er han ivrig medlem i «Silverklubben» på skistadion.

Tekst og foto: Asbjørn Moe


 
Referat fra møte i Egge Rotary 11. juni 2026

16. juni 2026

Referat fra møte i Egge Rotary 11. juni 2026

Møtet ble holdt i Telthuset og Anne ønsket velkommen til 11 medlemmer og en gjest som John Tuseth hadde invitert. Jonas Sjømæling jobber som koordinator i helsefelleskapet i Nord-Trøndelag.

Referat fra møte i Egge Rotary 28.05.2026

3. juni 2026

Referat fra møte i Egge Rotary 28.05.2026

Anne ønsket velkommen til 23 medlemmer og foredragsholder Bernhard Kvaal.
Jens Børøsund hadde bursdag 3. mai.

Referat fra møte i Egge Rotary 21.05.2026

2. juni 2026

Referat fra møte i Egge Rotary 21.05.2026

Vi møttes til kaffe og kake ved benkene utenfor møtelokalet.
Anne ønsket velkommen til 17 medlemmer.

Referat fra møte i Egge Rotary 7.5.2026

2. juni 2026

Referat fra møte i Egge Rotary 7.5.2026

Past president Tor Fossum ledet møtet og ønsket velkommen til 16 medlemmer og kveldens foredragsholder Johan Arnt Nesgård.

Referat fra møte i Egge Rotary 23.04.2026

2. juni 2026

Referat fra møte i Egge Rotary 23.04.2026

Otto Ulseth: Portrettintervjuar i T-A

Referat fra møte i Egge Rotary 16.04.26

2. juni 2026

Referat fra møte i Egge Rotary 16.04.26

Anne ønsket velkommen til 22 medlemmer og til kveldens foredragsholder Johan Torås Halseth.

Referat fra møte i Egge Rotary 9.april 2026

2. juni 2026

Referat fra møte i Egge Rotary 9.april 2026

Jan I. Kjøren ledet møtet i Anne’s fravær. Han ønsket velkommen til 18 medlemmer og kveldens foredragsholder, Erik Hafslo Qvam.

Referat fra møte i Egge Rotary 26.03.2026

2. juni 2026

Referat fra møte i Egge Rotary 26.03.2026

Anne ønsket velkommen til 18 medlemmer.
Navnedag i dag: Gabriel og Glenn

Referat fra møte i Egge Rotary 12.03.2026

23. mars 2026

Referat fra møte i Egge Rotary 12.03.2026

Anne ønsket velkommen til 25 medlemmer. Ingen bursdager siden sidt.
Gregor og Gro har navnedag.

Referat fra møte i Egge Rotary 5. mars 2026

23. mars 2026

Referat fra møte i Egge Rotary 5. mars 2026

Svein Kåre Haugen: Kulturskolen i Steinkjer

På Hilmarfestivalen 2025 sat vi som fjetra og hørde og såg på elevane frå Kulturskolen. Dei imponerte stort, ikkje minst var det ei lita jente med fiolin som imponerte meg skikkeleg.