Referat fra bedriftsbesøk hos Skanska Husfabrikken 19.02.26
Vi var 13 medlemmer som møtte opp ved Husfabrikken og ble tatt imot av Håvard Haarstad og Egil Henning. Kaffe og kaffebrød ble servert sammen med en orientering på PowerPoint.
Starten var i 1946 da skogeierne ønsket økt verdiskaping lokalt. Det var stort behov for boliger etter krigen og det ble sendt store mengder elementer til Nord-Norge.

Siden har virksomheten utviklet seg gjennom ulike eierskap som Selmer og Skanska og er i dag et av landets fremste produsenter av elementer og moduler. Bedriften har en
stabil arbeidskraft med 110 ansatte og omsatte i fjor for 600 mill. kr. Er den største private bedrift/entreprenør i Steinkjer. Har mange lokale samarbeidspartnere. Den
største er Inntre AS som leverer alt av trelast.
Hovedproduktet nå er levering av moduler hvor Husfabrikken er totalentreprenør og utfører også grunnarbeid (med innleide lokale entreprenører). I tillegg leveres en del
fasadeelementer. Med fabrikkproduksjon av moduler halveres byggetiden i forhold til plassbygging, da grunnarbeidet gjøres samtidig med at modulene lages. Med denne
byggemetoden får en et tett bygg veldig raskt.
I den senere tid har det vært store leveranser til Forsvarsbygg i Nord-Norge til forlegninger av soldater. I tillegg er det levert et betydelig antall helsehus og
omsorgsboliger til flere mindre lokalsamfunn. Skoler og barnehager er også et viktig produkt for Husfabrikken.
Til slutt fikk vi en meget interessant omvisning i fabrikklokalene. Det var høy grad av automatikk. Det var også imponerende rent. Ikke en sagflis å se på gulvene.

Modulene settes sammen nærmest som på samlebånd. På bildet er det moduler til Forsvarsbygg på rekke og rad. De som står nærmest utgangen er kommet lengst i
montering/installasjon.

For mer informasjon vises det til vedlagte pdf-fil. (Blir ikke lagt ut på nettsiden vår.)
Asbjørn Moe (referent)
14. september 2020
Tor Åm på besøk i Egge Rotary
I starten av møtet 10.09.2020 ble Kolbjørn Almlid chartret som nytt medlem. Vi venter et langt og interessant egoforedrag ved neste korsvei.
Tor Åm, adm. dir. Helse Nord Trøndelag (HNT), snakket om aktuelle tema i helseforetaket
7. september 2020
Steinkjerfestivalen
Svein Bjørge, Steinkjergutten som er født og oppvokst på BS (Bøndernes Salgslag) er arrangementsansvarlig på Dampsaga kulturhus i det daglige, men er nok landskjent som primus motor for Steinkjerfestivalen.
2. september 2020
"Hva skal vi med EU?" med Lise Rye
Lise Rye er norsk historiker og professor ved Institutt for historie og klassiske fag, NTNU. Overskriften på hennes tema var «Hva skal vi med EU?»
7. februar 2020
Marit Ryan Tanem: Var Eva uskuldig?
Hildegard av Bingen. Ei intellektuell kvinne frå mellomalderen
Var Eva uskuldig i syndefallet? Hildegard, 1098 -1179, benediktinerabedisse og ei merkeleg mellomalderkvinne, meinte at så kunne vera tilfellet.
5. februar 2020
30.1.2020: Eit kriminelt rotarymøte
Møtet i kveld var programfritt. Det vil seia at ein opnar for at medlemar kvitterar for utlodningsgevinstar med eit såkalla «3-minutt». Vanlegvis blir det plass til tre slike på ein time, så minutta kan bli litt lange.
30. januar 2020
PSYKISK HELSE I EIT MODERNE PERSPEKTIV
Som eldre mann, har du opplevd at kona di blir meir og meir sjef?
Du treng ikkje søkje hjelp hjå psykiater. Det er ei naturleg utvikling og har samanheng med hormonutviklinga gjennom livet.
20. desember 2019
Julemøte 19. desember
Vi har sagt «god jul!» til kvarandre og kome heim for å ta del i dei siste førebuingane og feiringa saman med våre.
16. desember 2019
SMARTERE SAMMEN, SMARTERE HVERDAG
Overskrifta her er den digitale visjonen for samarbeidet mellom kommunene Snåsa, Verran, Steinkjer og Inderøy som kaller seg Inn-Trøndelagregionen.
10. desember 2019
Gjertrud Holand: Bokhausten 2019
Ein kveld i adventtida kvart år er klubben invitert til å ha møte i Steinkjer Bokhandel. I år vil sume kanskje også finne vegen til bokhandelen laurdag den 7. Då er det 80 år sidan Sigbjørn Hougen opna døra til Steinkjer Bokhandel fyrste gongen.
25. november 2019
STEINKJER NYE SKOLE
Begeistring i sentrum - det er slagordet og drømmen om Steinkjers nye skole, slik kan vi oppsummere rektor Liv Welde Vikans innledende presentasjon av skolen for Egge Rotaryklubb.