Referat fra bedriftsbesøk hos Skanska Husfabrikken 19.02.26
Vi var 13 medlemmer som møtte opp ved Husfabrikken og ble tatt imot av Håvard Haarstad og Egil Henning. Kaffe og kaffebrød ble servert sammen med en orientering på PowerPoint.
Starten var i 1946 da skogeierne ønsket økt verdiskaping lokalt. Det var stort behov for boliger etter krigen og det ble sendt store mengder elementer til Nord-Norge.

Siden har virksomheten utviklet seg gjennom ulike eierskap som Selmer og Skanska og er i dag et av landets fremste produsenter av elementer og moduler. Bedriften har en
stabil arbeidskraft med 110 ansatte og omsatte i fjor for 600 mill. kr. Er den største private bedrift/entreprenør i Steinkjer. Har mange lokale samarbeidspartnere. Den
største er Inntre AS som leverer alt av trelast.
Hovedproduktet nå er levering av moduler hvor Husfabrikken er totalentreprenør og utfører også grunnarbeid (med innleide lokale entreprenører). I tillegg leveres en del
fasadeelementer. Med fabrikkproduksjon av moduler halveres byggetiden i forhold til plassbygging, da grunnarbeidet gjøres samtidig med at modulene lages. Med denne
byggemetoden får en et tett bygg veldig raskt.
I den senere tid har det vært store leveranser til Forsvarsbygg i Nord-Norge til forlegninger av soldater. I tillegg er det levert et betydelig antall helsehus og
omsorgsboliger til flere mindre lokalsamfunn. Skoler og barnehager er også et viktig produkt for Husfabrikken.
Til slutt fikk vi en meget interessant omvisning i fabrikklokalene. Det var høy grad av automatikk. Det var også imponerende rent. Ikke en sagflis å se på gulvene.

Modulene settes sammen nærmest som på samlebånd. På bildet er det moduler til Forsvarsbygg på rekke og rad. De som står nærmest utgangen er kommet lengst i
montering/installasjon.

For mer informasjon vises det til vedlagte pdf-fil. (Blir ikke lagt ut på nettsiden vår.)
Asbjørn Moe (referent)
24. september 2019
Tur i vester- og østerled
En av klubbens medlemmer, Morten Tanem ga oss en grundig innføring i en nylig gjennomført 7 ukers reise jorda rundt.Ferden gikk vestover med i alt 15 stopp.
13. mai 2019
Internasjonalt i Egge RK
Rotary er en internasjonal organisasjon. Dette bør også komme fram i møteprogrammet. To møter i vår har hatt aktuelt internasjonalt innhold. Rotary er engasjert både i hjelpeprosjekt og fredsprosjekt.
23. april 2019
MED BLÅLYS - POLITI OG AMBULANSE
På to møter i vinter har vi hatt møte med blålysetatane.
1. april 2019
Anders Bardal: Drømmen om å bli best.
Forteljinga var om småguten som ville bli den beste skihopparen i verda - og det starta så tidleg at han knapt kunne hugse når.
21. februar 2019
Skogastu - Bjørn Lunds minnne omtalt i Rotary Norden 19/2
Egge Rotaryklubb sitt prosjekt Skogastu - Bjørn Lunds minne omtales over en helside i siste utgave av Rotary Norden.
18. februar 2019
TOMTEFESTELOVA
På møtet i Egge Rotaryklubb den 7. februar orienterte Tor Backer om Tomtefestelova.
Loven kom i 1945, den er endret ofte, den gjeldende loven er fra 1996, den trådte i kraft med full virkning i 2002.
15. februar 2019
Nettselskapets framtidige rolle i energisystemet
Det kjennes ikkje så lenge sidan vi hadde direktør Trygve Kvernland var i klubben for å tale om same emnet, men innhaldsmessig kan det kjennast som eit hundreår. Den gongen var det mykje tale om stolpar og trådar.
7. februar 2019
Den nye kulturetaten - ett år
Kulturetat i Steinkjer er gjenoppretta som egen etat der kultursjefen deltar i kommunens ledergruppe.
7. februar 2019
Armfeldts felttog
En av klubbens medlemmer, Øystein Moholt ga oss en grundig innføring i general Armfeldts felttog i Trøndelag i 1718. Arméen, Karolinerne, besto av blant annet 10 000 mann, 7000 hester og 2500 levende slaktedyr. De rykket inn i Trøndelag gjennom Verdal.
12. desember 2018
Morten Stene: By Bruk
Har du dei tre tinga «råvare», «energi» og «arbeidskraft» har du grunnlaget for å skapa ein produksjon. Framleis manglar det tre vesentlege ting, «teknologi», «transport» og «marknad», og då treng du berre tre ting til: «ide», «kapital» og «mot».